Hur var de?

Det var ett intressant informationsmöte. Tyvärr fick jag inte veta något mer än de jag redan visste, de jag läst på internet. 

Det intressanta var de personer, som precis som jag blivit kallade till informationsmötet. 

Jag har ägnat många långa timmar åt att läsa om Gastric bypass operationer, vad det innebär för kroppen och huvet. Jag har försökt att förbereda mig så gott de hår genom att läsa allt jag kommit över. Allt från vilka kraven för en operation är, vad som kommer hända och massor mer. 

Men idag fanns det personer med som inte verkar veta vad det är, eller hur kroppen fungerar (att man har en magsäck och tarmar). Det fanns personer som trodde dom skulle få ett datum för operation idag. Det fanns flera stycken som inte visste vad BMI är. 

Bara genom informationen idag var det många (skulle gissa på hälften) som inte äns klarade dom första kriterierna, utan föll bort pga för lågt BMI, ålder eller psykiska problem. 

För mig ser det å andra sidan ljust ut. Jag uppfyller BMI kravet, är inte över 60 år, och har inga psykiska problem. På mötet sa de att uppfyller man dessa krav är det i stort sätt klart att man får en operation. 

Beslut kommer tas så snart de finns möjlighet, men troligtvis innom tre veckor. Beskedet kommer med posten. 

Så nu är det dags att börja vänta på post igen. 
7 kommentarer publicerat i Innan Gbp, Läkarbesök;
Taggar: blogg, blogg 2014, dietist, gastric bypass, godkänd, gruppinformationsmöte, kirurg, möte, operation, viktminskning, vänta
#1 - - Noorii:

När jag var på infon var det en tjej som frågade om man sövs när de gör en titthålsoperation (!!!!!). Det var även en annan kvinna som absolut inte var beredd på att lägga av med sitt coca-cola drickande....

Svar: Ibland blir man både förvånad och chockad.
Fia

#2 - - Nattsimmaren:

Den absolut roligaste frågan jag har fått är från en kollega, som undrade hur det blir om man blir gravid. Ja, för hur ska barnet få plats om magsäcken är så liten!

Svar: Ha ha ha. Den var nog bäst hittills.
Fia

#3 - - Frida D:

Det är både lite skrämmande och sorgligt att människor inte har/får mer kunskap om hur kroppen fungerar, rent hormonellt i synnerhet. Mättnad, hunger, fettförbränning och fettinlagring styrs allt av hormoner (leptin, insulin, grelin - googla!). Man kan inte kontrollera sina hormoner, men man kan definitivt påverka dem till det bättre genom att ändra i sin kost. Det är därför LCHF fungerar så bra och enkelt, eftersom den kosten fungerar hormonnormaliserande; man blir mättare på mindre mängd mat, och kroppen använder fettet som primär energikälla och bränner fett. Tänk om alla som funderar på GBP läste på ordentligt och satte sig in i hur lågkolhydratkost fungerar för hormonerna, då tror jag att jättemånga skulle gå ner i vikt på ett behagligt sätt, genom att äta sig mätta på god mat istället för att banta, och slippa obehaget och biverkningarna av en GBP.

Jag känner några som gjort GBP, 2 av dem har gått upp nästan allt igen, tyvärr. Jag undrar, får man hjälp med att förändra sitt ätbeteende på sådana här informationsmöten? Det är ju där problemet ligger, inte i magsäcken eller tarmen. Att skära i fullt friska organ (som det faktiskt är frågan om) botar inte ett stört ätbeteende, något som många, många lider av idag (jag med). Beteendet störs av störda hormoner eftersom hormonerna (inte minst insulin och leptin) åker berg-o-dalbana när man äter socker. Jag har fått bukt med mitt problem till 90 % med hjälp av LCHF, jag känner mättnad och nöjdhet (icke-sug) på ett helt annat sätt nu.

Jättebra informativ, och träffande video på engelska om dessa hormoner, ge den en titt:

http://www.youtube.com/watch?v=moQZd1-BC0Y

Svar: Är inte intresserad av farliga dieter = LCHF. Man får hjälp av en dietist i samband med op.
Fia

#4 - - Åsa:

Hej! Jag skall på samma informationsmöte som du, fast i början av september! Jag gillar också att vara förberedd 😃
Vilket BMI hade Sahlgrenska som lägsta?

Svar: Bmi 40 om man är frisk för övrigt.
Fia

#5 - - Fröken J:

Hej!

Jag känner igen allt du skriver, varit på infomötet på Sahlgreska 2 ggr i våras. Opererades i april i Skövde! Ett tips är att bekanta efter du varit på infomötet ringa till Viveka så ger hon dig svar via telefon. För mig gick allt super fort men jag ringde henne & stod på mig flera ggr om hur det såg ut för mig osv Har du oberopat vårdgarantin?

Lycka till

Svar: Jag skall bli göra det så snart jag får ett ok till op.
Fia

#6 - - Frida D:

Bra att man får hjälp av en dietist i god tid, många kan nog behöva det. Hoppas ni får tips som fungerar i praktiken.

Lustigt skämt där hördu. LCHF (ren ekologisk mat) är inte farligt, GBP (kirurgiskt sabotage av friska organ) är det - det är hela poängen.
Människor dör av GBP.
Människor blir smala och friska av LCHF.
Att på fullt allvar tro och påstå annat är ett gravt och livsfarligt missförstånd, bokstavligt talat.

Lägg märke till att majoriteten av de som gör GBP är lågutbildade (okunniga och dåligt pålästa, som du själv noterat och också tycks vara, med tanke på ditt påstående ovan, om det nu inte var ett skämt), och majoriteten av de som lyckas med LCHF är välutbildade, högintelligenta, hjälpsamma och mycket pålästa. Stor sorg i denna okunskap. Bara se dig omkring. Hör dig för. Att skumma i kvällsblaskor är inte att läsa på.

Sköt om dig - på riktigt, den här gången.

Svar: Du är välkommen att tycka vad du vill om kost och operationer. Men skulle uppskatta om du slutar pracka dom på mig.

När de gäller utbildning och kosthållning inom lchf är även den informationen vinklad till din fördel. Men du får gärna tro vad du vill så håller jag mig till fakta.

Är själv utbildad med ett bra jobb och goda inkomster.

Antingen accepterar du mitt val och läser min blogg annars rekommenderar jag dig att läsa lchf bloggar där alla tänker som du.
Fia

#7 - - Eva:

Vad roligt att det går framåt!
Hos oss så kallas man inte till informationsmötet om man inte uppfyller BMI kraven - det känns som slöseri om man kallar människor som ändå inte är tilltänkta... Efter info.mötet fick man meddela om intresset för op kvarstod och då fick man köa till enskilt möte med kirurgen som då tog det slutliga beslutet om op skulle ske.
Verkar vara väldigt olika mellan landsting och sjukhus.